|
Engin Erkiner: Şehzadeler Belediye Başkanı Gülşah Durbay’ın 37 yaşında kolon ya da barsak kanserinden ölmesini anlamadım.
Barsak kanseri tedavisi kolay kanser türüne giriyor ve özellikle 70 yaş üzerindeki kişilerde görülüyor. Bütün mesele erken teşhis ve hızlı tedavidir.
Almanya’da barsak kanserinden yılda yaklaşık 24.000 kişi ölüyor. Erkeklerin sayısı kadınlardan biraz daha fazla ve akciğer kanserinden sonra kanserden ölümde ikinci sırada yer alıyor. Barsak kanserinden ölümlerde son iki yılda belirgin gerileme var. Nedeni ise erken teşhis ve daha iyi tedavi imkanlarıdır.
Barsak kanseri vakaları genç insanlarda belirgin artış gösteriyor. Eskiden 50 yaş altında olanlarda pek görülmezdi, şimdi görülüyor. Bunun önde gelen nedenleri aşırı kilo, hareketsizlik ve fazla içmektir.
Hem medyadan edindiğim bilgiler ve hem de Gülşah Durbay’ı kişisel olarak tanıyanların aktardığına göre Durbay ameliyat olmuş, kanserden kurtulduğu düşünülüyormuş, ardından kontrollerden birisinde kan değerlerindeki değişme nedeniyle –muhtemelen hemoglobin düşmesidir- tedaviye alınmış ve çoklu organ yetmezliğinden hayatını kaybetmiş.
Çoklu organ yetmezliği, kanserin başka organlara sıçradığı anlamına geliyor.
Bu bilgilerden hareketle bana öyle geliyor ki Durbay tedavide geç kalmış. Erken teşhis yapıldığında barsak kanserinden yaşama şansı neredeyse yüzde yüzdür. Sorun bağırsaktaki kanserli tümörün alınmasıyla bitmiyor, kanserin başka organlara sıçramamış olması gerekiyor. Bir süre kendinizi iyi hissedersiniz, ardından kanser başka organlar üzerinden tekrarlayabilir. Bu nedenle ameliyattan sonra düzenli kontrolleri ihmal etmemek gerekiyor.
Gülşah Durbay kontrollerini de yaptırıyormuş, burada sorun yok ama anlaşıldığı kadarıyla kanser başka organlara sıçramış ve bir süre sonra durum ortaya çıkıyor.
Bu ise ancak ilk tedaviye geç kalınmasıyla açıklanabilir.
Çok rastlanan bir durumdur. Barsak kanserini anlamak zordur, ya belirti vermez ya da belirtileri başka hastalıkla karıştırılabilir. Bu nedenle tedaviye geç başlanır ama kanser kimseyi beklemez, yayılmış olabilir.
İki yıl önce aynı hastalığı geçirdim. Erken teşhis, hızla ameliyat sonucu kemoterapiye gerek görülmeden olay bitti. Bir yıl içindeki küçük ve büyük kontrollerin hepsinin sonuçları iyi, üç yıl sonra gel, dediler.
Kanser tekrarlayabilir, kontrolleri ihmal etmemek gerekiyor.
Bendeki ameliyat, zamanında anlatmıştım, robotla yapıldı, karın açılmadı, dikiş yok. Nedeni zayıf olmamdır.
Bütün arkadaşların bu konuda dikkatli olmasını tavsiye ederim. Hasta olduktan sonra doktora gitmek geç olabiliyor, marifet başlangıç aşamasında gitmektir.
Hastalık kan tahlilinden çıkar. Hemoglobin düşmesi bedende kanama var demektir ve bunun nedeni de genellikle bağırsaktaki tümördür. Tümör mutlaka kanser olmayabilir, iyi halli de olabilir ama ameliyat şarttır.
Bu konuda Hikmet Kıvılcımlı’nın güzel bir belirlemesi vardır: “Sağlığınıza dikkat edin, bu beden kamu malıdır.”
|